Neslihan Karaağaç’ın son dönemdeki endüstriyel malzemeler kullanarak ürettiği çalışmalarından oluşan sergi, ismini sanatçının pratiğinde önemli bir yer teşkil eden psikolojideki bir terimden alıyor. İnsanın rastlantısal verilere anlam yükleyerek zihninde desen oluşturma eğilimine verilen bir isim olan Apophenia, kendini ileri düzeyde şizofreni olarak gösteriyor.
Zihindeki birikimlerden yola çıkarak tanımlanan dış dünya, anlam arayışının bir sonucu olarak meydana geliyor. Birbiriyle bağlantısız olaylar, sesler, kokular, görüntüler, kişiler arasında kurulan bağlantıları kapsayan Apophenia yanılgısı, sergideki soyut çalışmalarda kendini göstererek, izleyicinin kendi yorumlamalarına açık bir davet niteliği taşıyor.
Sanatçının, Nebula’dan Platon’un mağara alegorisine, günümüzde şekillenmiş tüm inanışlar ve oluşmuş kalıplar arası yolculuğa çıkaran eserlerinde, çoğu zaman rastlantı sonucu ortaya çıkmış lekelerden çıkarımlarda bulunma güdümüz ile yüzleşiyoruz. Sergi tanımı ile paralel çıktığımız bu yolculukta bizlere, varlığından gündelik hayatlarımızda bir haber yaşadığımız bilinçaltımız kılavuzluk ediyor. Süregelen çalışmalarında pürüzsüz yüzeyinin tamamına yayılan çalışmaların soyut şekilde merkezde yoğunlaşması sanatçı zihninin yıllar geçtikçe daha da netleştiğine işaret ediyor. Sanatçının netleştikçe eskiye göre renklenen paleti, izleyiciye duygu, doku ve şekil tanımlamada yardımcı oluyor. İzleyici ile etkileşime giren şey ise şekilleri görmek ve rastlantısal olanın içindeki şekillere anlam yüklemek arasındaki, kimi zaman berrak kimi zaman bulanık beliren bilinçaltının yansıması.
Sanatçının psikoloji eğitiminden oldukça beslenen bu soyut çalışmalardaki geçirgen yapı ve bozulmuş doğa sanatçının merak ve üretim heyecanı ile birleşerek bizleri sürpriz sürecin bıraktığı izler ile buluşturuyor. Tıpkı hayatın akışında verilen kararlara zıt veya paralel yaşadığımız sonuçlar gibi, sanatçı üretiminde kullandığı endüstriyel malzemeleri yönlendirici olarak kontrol edip müdahalede bulunsa da, malzemenin doğasının şaşırtıcı değişimleri ile renklerin ve katmanların üst üste binerek oluşturduğu organik şekiller varlık savaşı veriyor. Şeffaflığa yapışırken onu kademe kademe yok eden lekeler, anı katmanları gibi yayılırken, ışıldayan başka bir leke, anında farklı bir betimleme üzerine kurgu oluşturmamızı sağlıyor.
Neslihan Karaağaç’ın “Apophenia” isimli sergisi 15 Nisan – 07 Mayıs 2016 tarihleri arasında artnivo.com project space’te görülebilir.
Ziyaret Saatleri:
Salı – Cuma 11:00 – 19:00
Cumartesi 12:00 – 18:00